HomeTech & ICT20 Europese consumentenorganisaties pleiten voor verbod op lootboxen in games

20 Europese consumentenorganisaties pleiten voor verbod op lootboxen in games

De Consumentenbond en 19 andere consumentenorganisaties in Europa vinden dat overheden het gebruik van ‘lootboxen’ in games aan banden moet leggen, omdat deze manipulatief zouden zijn en de marketing te agressief. In het Insert Coin-rapport van de Noorse consumentenbond staat hoe spelers door de makers van games overgehaald worden lootboxen te kopen met psychologische trucs zoals aflopende timers en door spelers het gevoel te geven dat ze lootboxen nodig hebben om succesvol te zijn of worden. Om die reden wordt er nu dus voor een verbod erop gepleit.

Lootboxen zijn mysteriedozen die gekocht kunnen worden in games voor echt gel=d, waarbij vooraf niet bekend is wat de inhoud ervan is. Zo kunnen er bijvoorbeeld spelvoordelen inzitten, bepaalde knokkers of virtuele kleding die bruikbaar is in de game. Nadat er betaald is, zien spelers pas wat er in de lootbox zit. Wat de echte kansen zijn om bepaalde voordelen uit de boxen zijn, is niet altijd even duidelijk en dat is een van de redenen dat de organisaties er zo op tegen zijn.

Daarnaast vindt de Consumentenbond dat het risico op een impulsaankoop groot is, terwijl het niet mogelijk is om het te ruilen. “Gameontwikkelaars vergroten dat risico nog eens met hun agressieve marketing”, zegt Sandra Molenaar van de Consumentenbond. “Sterker nog, ze spelen heel bewust in op de kwetsbaarheid van hun vaak jonge doelgroep. En daarmee gaan ze een grens over.” Regulering is dan ook hard nodig volgens haar, waarbij ze oproept tot transparantie over de echte kosten en het beschermen van minderjarigen.

Door de redactie.

Advertorials

Gerelateerde Artikelen

Net Binnen