HomeAlgemeenAls (beginnende) webshop kun je niet om Black Friday heen

Als (beginnende) webshop kun je niet om Black Friday heen

Black Friday komt oorspronkelijk uit Amerika, waar het valt op de dag na Thanksgiving. Thanksgiving valt namelijk altijd op een donderdag en veel Amerikanen nemen die vrijdag erna dan ook vrij. Zo’n vrije dag tussendoor is dan bij uitstek het moment om Black Friday-aanbiedingen te shoppen, zo is de gedachte hierachter. Black Friday is dan ook dé dag waarop veel webshops veel producten aanbieden met hoge kortingen.

Ook in Nederland wordt Black Friday steeds bekender, 94% van de Nederlandse consumenten is inmiddels bekend met dit fenomeen, en dus ontkom je er ook al beginnende webshop niet aan. Ook in Nederland jagen consumenten voor en tijdens Black Friday steeds meer op koopjes en dus is het goed om je hier als webshop op voor te bereiden.

De dagen rondom Black Friday wil je als webshop dus echt niet missen. Maar hoe kun je er nu voor zorgen dat je geen geld laat liggen?

Marketing

In de dagen voor Black Friday is het een goed idee je webshop en de producten die je met (hoge) kortingen aanbiedt te promoten. Maak hier op tijd een plan voor en voer deze uit zoals je het voor ogen had. Zorg er hierbij voor dat je campagne opvalt op de juiste manier, dus zonder spelfouten of valse informatie.

Een van die manieren is bijvoorbeeld door middel van email marketing, dat nog altijd de hoogste conversie heeft, waarbij het uiteraard ook weer van groot belang is dat teksten kloppen en links werken.

Webshop optimaliseren

Daarnaast is het belangrijk je webshop te testen, om te zien of deze een flinke stijging in het aantal bezoekende klanten aan kan. Zeker in deze tijd is het belangrijk goed te checken of alles goed werkt, zoals bijvoorbeeld het winkelmandje en het betalen van de producten. Check ook nog even of je webshop op mobiel en desktop beide even goed werkt, zodat je daardoor geen klanten misloopt. Oftewel zorg ervoor dat je website er geweldig uit ziet, juist in deze periode.

Retourneren

Ook je retourneer-beleid is een belangrijk punt om zeker nu goed op orde te hebben. Juist tijdens deze dagen willen mensen nog weleens een impulsaankoop doen en die dan toch weer ruilen of retourneren. Zorg er dus voor dat je hierop voorbereid bent en een toename van retourneringen aan kunt.

Cyber Monday

Cyber Monday is de maandag na Thanksgiving en luidt in Amerika de kerstverkoop bij webshops in. In Nederland is deze dag wel een stuk minder bekend, namelijk bij 44% van de Nederlandse consumenten. Dit hoeft echter niet te betekenen dat je als webshop dan niks aan deze dag hoeft te doen. Het kan ook een kans zijn om je op deze dag extra te onderscheiden bijvoorbeeld.

Bron: www.eenwebshopbeginnen.nl

Gerelateerde Artikelen

Marketing

Most Popular