HomeEconomischAutohandel en –lease, en motor- en fietsfabrieken nauwelijks geraakt door crisis

Autohandel en –lease, en motor- en fietsfabrieken nauwelijks geraakt door crisis

Door vervoermiddelen te fabriceren of te verhandelen (zoals fietsfabrieken en autohandelaren), of door hiervoor ondersteunende diensten te leveren (zoals autoleasemaatschappijen) leveren deze bedrijven een bijdrage aan het personenvervoer in Nederland. Het aandeel van deze bedrijfstakken in de Nederlandse economie steeg van 1,6 procent van het bbp in 2019, naar 2,0 procent in 2020. Deze toename werd voornamelijk veroorzaakt door een grotere productie van (motor)fietsen en andere vervoermiddelen dan auto’s, en meer reparatie- en onderhoudsdiensten.

De toegevoegde waarde van autoproducenten daalde in 2020 met 18 procent. Naast een lagere vraag naar auto’s hadden de producenten ook met een tekort aan chips en andere auto-onderdelen te maken. De importeurs en groothandel in auto’s en motorfietsen krompen in 2020 met 16 procent ten opzichte van 2019. Ook in 2021 bleef de toegevoegde waarde ver onder het niveau van 2019 steken. 

De autohandel en -reparatie bleef in 2020 wel redelijk overeind. Dit kwam vooral doordat de tak reparaties en onderhoud een groot productieaandeel heeft binnen deze branche. Ook de lease- en verhuurbranche voor voertuigen bleef in 2020 en 2021 op ongeveer hetzelfde niveau als in 2019. De sterkere groei van de jaren voor 2020 is hiermee wel afgevlakt.

De (motor)fietsfabrikanten groeiden in 2020 met 11 procent ten opzichte van 2019. De sterkste groei lag in het derde kwartaal van 2020, met een toename van bijna 33 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2019. Dit is mogelijk mede toe te schrijven aan het feit dat vakanties in eigen land meer in trek waren en aan de opkomst van de elektrische fiets. Ook in de eerste drie kwartalen van 2021 lag de toegevoegde waarde van deze branche boven het niveau van dezelfde  periode in 2019.

Bron: CBS

Gerelateerde Artikelen

Marketing

Net Binnen