De Europese Commissie heeft besloten voorlopig geen advertenties meer te plaatsen op het socialemediaplatform X, vroeger bekend als Twitter. Dit besluit volgt na groeiende zorgen over de verspreiding van desinformatie en haatberichten op het platform, dat sinds een jaar onder leiding staat van Elon Musk.
Toename van haatberichten en desinformatie
Een woordvoerder van de Commissie licht toe dat er een merkbare toename is in haatberichten op X. Specifieke zorgen gaan uit naar de verspreiding van desinformatie over gevoelige onderwerpen zoals het Palestijns-Israëlisch conflict. De opschorting van reclame door de Europese Commissie is een strategische zet om reputatieschade te voorkomen.
Onderzoek naar compliance met Digital Services Act
De zorgen van de Commissie worden verder versterkt door recente ontwikkelingen. In oktober stuurde de Commissie een formeel verzoek om informatie naar X, in het kader van de nieuwe Digital Services Act. Deze wet vereist dat platforms verantwoording afleggen over de aanpak van illegale content en desinformatie.
Andere bedrijven volgen voorbeeld
Het besluit van de Europese Commissie staat niet op zichzelf. Grote bedrijven zoals IBM hebben ook hun advertenties op X stopgezet. Dit volgde na incidenten waarbij advertenties van IBM zichtbaar waren naast inhoud die nazi-Duitsland en Adolf Hitler verheerlijkt.
Impact van Elon Musk’s leiderschap op X
Sinds de overname van X door Elon Musk is er een daling in het toezicht op verboden en haatdragende content. Veel moderatoren zijn ontslagen, wat geleid heeft tot een terugloop in advertenties van bedrijven, met een daling van 50% in advertentie-inkomsten als gevolg.