HomeTech & ICTGezamenlijke Europese toezichthouders dwingen TikTok tot aanpassingen

Gezamenlijke Europese toezichthouders dwingen TikTok tot aanpassingen

TikTok zal zijn praktijk meer in lijn brengen met de Europese consumentenregels. Dit is gebeurd na diverse gesprekken met de Europese consumententoezichthouders. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) was hierbij ook betrokken. De aanleiding voor de gesprekken was de klacht vanuit de Europese koepelorganisatie van consumentenbonden BEUC en de Consumentenbond in Nederland over TikTok. Het belangrijkste punt was, dat het platform geen duidelijk onderscheid maakt tussen commerciële content – reclame – en niet-commerciële content. Omdat het platform vooral gebruikt wordt door kinderen, een kwetsbare doelgroep, is het nog belangrijker dat dit onderscheid duidelijk is. Op dit punt heeft TikTok aanpassingen gedaan.

De commerciële content zal voortaan duidelijk gemarkeerd worden met een label. Hiertoe zullen diverse labels in de praktijk worden getest op zichtbaarheid en effectiviteit. Zo wordt bepaald wat het beste werkt voor deze doelgroep. Ook kunnen gebruikers het melden als zij content zien die commercieel bedoeld is maar niet als zodanig te herkennen is. Het is daarnaast makkelijker geworden voor gebruikers om af te zien van gepersonaliseerde advertenties, door de optie om die te weigeren op vergelijkbare wijze te tonen als de optie om die te accepteren.

Bron: ACM

Advertorials

Gerelateerde Artikelen

Net Binnen