Er zijn binnen het kabinet grote zorgen om Schiphol, omdat de luchthaven niet voldoet aan de stikstofregels en aan de regels op het gebied van overlast en geluid. Daarnaast zouden ze ook niet over een natuurvergunning beschikken, waardoor er ingrijpende maatregelen zullen moeten worden genomen om de toekomst van Schiphol veilig te stellen.
Juridisch is het verkrijgen van een natuurvergunning erg complex en het zou betekenen dat het aantal vluchten waarschijnlijk met 20% vermindert moet worden. Volgens juristen zou er namelijk wel een vergunning kunnen worden afgegeven, maar voor maximaal 400.000 vliegbewegingen per jaar.
Als Schiphol toch het huidige aantal wil behouden, zouden ze de boerenbedrijven in de wijde omgeving moeten opkopen, de maximumsnelheid op de snelwegen eromheen naar 80 kilometer per uur moeten en de vervuilende bedrijven in de buurt moeten dan strenger aangepakt worden. Ook dan is het nog altijd de vraag of de rechter een natuurvergunning aan Schiphol af zou geven.
De ministerraad zal zich vrijdag over dit dossier omtrent Schiphol gaan buigen. Hierbij wordt gevreesd voor een gedwongen inkrimping van Schiphol. De luchthaven is een belangrijke motor voor het vestigingsklimaat en de economie en dit zou dus flinke gevolgen hebben voor Nederland. De ministerraad zal vrijdag waarschijnlijk nog geen oplossing hebben voor dit probleem en de kans is zelfs groot dat het jarenlang zal duren.
Door Annelien Bosboom