De vierseizoenenband is steeds meer in opkomst, wint enorm snel aan populariteit en heeft in korte tijd ontzettend veel verbeteringen laten zien. Door de vereisten van de overheid en de autofabrikanten hebben de bandenontwikkelaars continu met nieuwe oplossingen moeten komen. Hierbij ligt de nadruk vooral op het verlagen van de CO2-emissie, het afrolgeluid en de bandenslijtage.
In het verleden waren de vierseizoenenbanden lang niet zo goed als zomer- en winterbanden en presteerden ze bij de bandentests meestal niet goed genoeg om als aanrader te worden gezien. Alleen voor de lichte auto’s die vooral in een stedelijke omgeving reden was een vierseizoenenband goed genoeg. Wanneer een auto wat harder reed of richting wintersportlanden reisde, was het geen optie.
De Cross Climate van Michelin bracht daar 6 jaar geleden al verandering in en sindsdien is er veel gebeurd in dit segment banden. Doordat auto’s steeds groter en zwaarder worden, veranderen de eisen die aan banden worden gesteld ook. Zo blijft er altijd werk aan de winkel voor de bandenontwikkelaars.
Best getest
Autoweek heeft eerder vierseizoenenbanden in de maat 225/50 R17 getest, wat banden zijn voor de sportieve middenklasse en een echte uitdaging voor de test met 32 vierseizoenenbanden. Ondanks dat ze niet de topprestaties van zomer- of winterbanden bieden, zijn ze zeker wel dynamisch en veilig om mee te rijden. Daarbij is het een uitermate fijne band bij plotselinge weersveranderingen.
In de test van Autoweek kregen twee banden het oordeel ‘uitstekend’. De Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 kwam er op alle fronten het beste uit, gevolgd door de Continental Allseason Contact. Ook de Hancook Hinergy 4S2 en de Vredestein Quatrac kwamen zeer goed uit de test.
Door Annelien Bosboom; foto: freepik.com