De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft opnieuw haar bezorgdheid geuit over het toenemende aantal fatbikes dat wordt opgevoerd. Dit komt na een onderzoek door het televisieprogramma Kassa van BNNVARA, waarbij acht fietswinkels werden benaderd met het verzoek om dit type elektrische fiets op te voeren voor een 12-jarige gebruiker en te voorzien van een gashendel. Opvallend genoeg stemden vijf van de acht winkels ermee in om dit te doen.
Fatbikes zijn elektrische fietsen met trapondersteuning die een maximumsnelheid van 25 km per uur kunnen bereiken. Ze hebben een motor met een vermogen van minder dan 250 watt en kunnen niet functioneren zonder te trappen, waardoor een gashendel in principe niet nodig is.
Het opvoeren van een fatbike verandert de classificatie van de fiets volgens de wet, en wordt deze in feite een bromfiets. Karin Visser, directeur van ILT, legde vorige maand uit: “Met de transformatie naar een bromfiets zijn een rijbewijs, kenteken, helm en WA-verzekering vereist.” Ze voegde eraan toe: “Wij verwachten van verkopers dat ze hun verantwoordelijkheid nemen door correcte informatie te verschaffen aan mogelijke kopers en zich aan de wettelijke voorschriften te houden.”
Vorig jaar waarschuwde de ILT 27 online aanbieders die fatbikes aanboden die sneller dan 25 km per uur konden rijden of een motorvermogen hadden van meer dan 250 watt. Deze verkopers zijn daarmee in overtreding, omdat ze effectief bromfietsen verkopen. Na deze waarschuwing trokken vijftien aanbieders hun fatbikes uit de verkoop.
In april heeft de ILT negen aanbieders die de verkoop van opgevoerde fatbikes voortzetten, een last onder dwangsom gestuurd. Dit betekent dat zij een boete riskeren als ze hun praktijken niet staken. De boete kan oplopen tot 15.000 euro. Momenteel loopt deze procedure nog tegen drie van deze aanbieders.