In juli en augustus lag de autoverkoop van nieuwe auto’s in Europa 23,3 en 19,1% lager dan in diezelfde maanden in 2020. Dit laat zien dat het herstel van de Europese autoverkoop gestokt is. De verkoop viel vooral tegen in Duitsland, Spanje, Frankrijk en Italië.
In totaal werden er in juli 823.949 nieuwe auto’s in Europa verkocht. Dit aantal daalde in augustus naar 622.993. In augustus daalde de autoverkoop in Frankrijk met 35% en in Spanje met bijna 20%. In juli daalde de verkoop in Italië met 27% en in Duitsland met 23%.
Hoewel de bracheorganisatie ACEA geen oorzaak aanwijst, ligt het chiptekort voor de hand als aan te wijzen oorzaak van deze daling. Alleen Mazda wist een stijging van de verkoop te realiseren van de bekende merken. Van alle concerns wist Toyota de schade verder nog het meest te beperken.
Ondanks deze flinke dalingen van de cijfers, ligt het totaal aantal registraties de afgelopen 8 maanden van dit jaar nog wel 11,2% hoger dan in 2020.
Door Annelien Bosboom; foto: Afbeelding van Denis Belkin via Pixabay