Voor de vierde keer op rij is het aantal klachten van consumenten aan netheerders over het stroomnet gegroeid. Door de toenemende drukte op het stroomnet, schakelen zonnepanelen namelijk uit en dit dan met name wanneer het zonnig is en ze veel opbrengen. Dit komt het meeste voor in polders en oudere stadswijken en dorpen, waar delen van het stroomnet de groei niet aan kan van het aantal zonnepanelen.
Dit jaar zijn er 3200 klachten ingediend, wat 45% meer is dan het jaar ervoor. Het jaar daarvoor was het aantal klachten zelfs verdubbeld. Netbeheer Nederland geeft aan dat deze groei te maken heeft met de toename van het aantal zonnepanelen. “Die liggen inmiddels op anderhalf miljoen daken, en meestal gaat het gewoon goed”, benadrukt een woordvoerder.
Bij consumenten komt dit vooral doordat er op zonnige dagen veel stroom wordt geproduceerd, wat niet goed kan worden afgevoerd omdat er op die dagen juist weinig stroom wordt verbruikt. Hierdoor loopt de spanning te hoog op, waardoor de omvormers vanzelf uitgaan vanwege de veiligheid.
Netbeheer Nederland stelt dat de problemen veelal kunnen worden opgelost door de kabel van de meterkast naar de panelen te vervangen. Er zijn echter ook gevallen waarbij het probleem zich buitenshuis bevindt, doordat delen van het elektriciteitsnet vervangen moeten worden.
Een oplossing zou zijn om de komende jaren een derde van het laagspanningsnetwerk te vervangen, maar waar dit het eerst moet is niet makkelijk in te schatten. “We zouden graag de spanningsdata van slimme energiemeters ontvangen, zodat we zien op welke plekken de nood het hoogst is”, zegt Maarten de Jong van de landelijke werkgroep spanningshuishouding.
Ook met die data gaat het echter nog jaren duren om alle delen van het stroomnet om te katten. “Ik maak me daar wel zorgen over. De vraag naar elektrificatie zal alleen maar groeien, met warmtepompen en elektrische auto’s”, zegt Weide van Vereniging Eigen Huis. “Het elektriciteitsnet is cruciaal voor de energietransitie.”
Door Annelien Bosboom