De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een waarschuwing afgegeven aan meerdere leveranciers van baby- en kinderproducten, waaronder producenten van kinderwagens, autostoeltjes, draagzakken, kindertextiel, kindermeubels, slaapproducten, speelgoed, flessen en spenen. Deze actie komt na een reeks signalen die erop wijzen dat deze bedrijven ongeoorloofde invloed uitoefenen op de verkoopprijzen van hun producten, waardoor de prijzen voor consumenten kunstmatig hoog blijven.
In de focus van de ACM staan bedrijven die zich mogelijk niet aan de regels houden. Deze bedrijven riskeren een boete van maximaal 900.000 euro of 10% van hun omzet als ze de waarschuwing negeren en de regels blijven overtreden.
Michiel Denkers, directeur Directie Mededinging bij de ACM, zei: “Winkeliers moeten de vrijheid hebben om de prijzen van de producten in hun fysieke en online winkels zelf te bepalen. Leveranciers kunnen weliswaar een adviesprijs geven, maar ze mogen geen druk uitoefenen op winkeliers om de consumentenprijs te verhogen of informatie verstrekken over wat andere winkeliers met de prijzen doen. Het lijkt erop dat leveranciers in deze sector de bereidheid van ouders om hun portemonnee te trekken, misbruiken, wat uiteindelijk jonge ouders benadeelt die al met hoge uitgaven te maken hebben.”
De ACM benadrukt dat leveranciers hun adviesprijs aan winkeliers alleen als vrijblijvende suggestie mogen geven en geen inzicht mogen bieden in de prijzen die door andere winkeliers worden gehanteerd. Dit zou eerlijke concurrentie tussen winkeliers mogelijk maken en ervoor zorgen dat ouders en grootouders de beste prijs voor de baby- en kinderproducten betalen.
In reactie op meldingen van winkeliers die claimen dat zij bepaalde prijzen moeten aanhouden, roept de ACM alle leveranciers van baby- en kinderproducten op om te controleren of zij de regels naleven.
Om zowel leveranciers als winkeliers te helpen, heeft de ACM een adviesprijscheck geïntroduceerd. Leveranciers kunnen hiermee controleren of ze aan de regels voldoen, terwijl winkeliers kunnen nagaan of hun leverancier ongeoorloofde invloed uitoefent op hun verkoopprijzen in hun winkels en webwinkels.