HomeMobiliteitStagnatie in de groei van elektrische auto's in Nederland

Stagnatie in de groei van elektrische auto’s in Nederland

Nederland streeft ernaar in 2050 klimaatneutraal te zijn, waarbij ook een volledig elektrisch wagenpark een cruciaal onderdeel is. Echter, uit recente cijfers blijkt dat de toename van het aantal elektrische auto’s momenteel stagneert. Een indicator hiervoor is de hoeveelheid niet-gebruikte subsidies vanuit de overheid voor het aanschaffen van elektrische auto’s.

In het kader van deze subsidie kan een koper tot 2950 euro terugkrijgen bij de aanschaf van een elektrische auto met een waarde van maximaal 45.000 euro. Waar deze regeling vorig jaar nog erg populair was – met als resultaat een lege subsidiepot in mei – blijft het aantal aanvragen dit jaar sterk achter. Meer dan de helft van het beschikbare budget is nog niet aangevraagd.

Organisaties zoals de ANWB uiten hun zorgen hierover. Harm Zeven, een expert in elektrisch rijden bij de ANWB, geeft aan dat veel mensen het milieu willen ondersteunen en openstaan voor elektrisch rijden, maar angstig zijn voor hogere kosten. Hoogleraar en duurzaam ondernemer Maarten Steinbuch is van mening dat de mogelijke toekomstige wijziging in de motorrijtuigenbelasting een struikelblok vormt voor potentiële kopers. Hoewel elektrische auto’s momenteel vrijgesteld zijn van deze belasting, kan dit vanaf 2025 veranderen, waardoor eigenaren maandelijks tot wel 80 euro meer kunnen gaan betalen vanwege het hogere gewicht van de auto.

De ANWB pleit voor het behoud van de vrijstelling, of in ieder geval een gewichtscorrectie. Steinbuch benadrukt daarnaast het belang van het herzien van de subsidieregeling, aangezien veel gewilde elektrische auto’s een nieuwprijs boven de 45.000 euro hebben.

Wat verder opvalt, is dat Nederland in vergelijking met andere landen minder genereus is met haar subsidies. Terwijl in Frankrijk 5000 euro en in Duitsland bijna 7000 euro subsidie wordt gegeven, blijft Nederland steken op 2950 euro. Steinbuch benadrukt dat Nederland altijd voorop liep met fiscale voordelen voor elektrisch rijden, vooral gericht op zakelijke rijders. Echter, bij de stimulering van particulieren blijft ons land nu achter bij de buurlanden.

Gerelateerde artikelen

Advertorials

Net binnen