HomeMobiliteitToegevoegde waarde openbaar vervoer nog niet op het niveau van 2019

Toegevoegde waarde openbaar vervoer nog niet op het niveau van 2019

In het derde kwartaal van 2021 lag het volume van de toegevoegde waarde van het spoorvervoer nog ruim 50 procent onder het niveau van het derde kwartaal van 2019. Ook andere branches binnen het openbaar vervoer (ov) hebben nog altijd niet het niveau van voor de coronacrisis weten te bereiken. Het verschil met het derde kwartaal van 2019 was voor de taxibranche en het overige openbaar vervoer (tram, metro en bus) wel een stuk kleiner dan voor het spoorvervoer. Dit meldt het CBS in het artikel ‘Personenvervoer en -mobiliteit tijdens de coronacrisis’.

Als maatregel tegen de verspreiding van het coronavirus begon de overheid vanaf 12 maart 2020 met het stimuleren van thuiswerken. Daarnaast waren universiteiten, hogescholen en andere onderwijsinstellingen in 2020 en 2021 deels gesloten. Hierdoor viel een groot deel van de ov-gebruikers weg. Diverse dienstregelingen werden aangepast, waardoor het ov minder frequent reed. 

Spoorvervoer het sterkst geraakt binnen het ov

De toegevoegde waarde van het openbaar vervoer was in 2019 nog goed voor 0,5 procent van het bruto binnenlands product (bbp). In 2020 was dit gedaald naar 0,3 procent. Het openbaar vervoer is in dit onderzoek afgebakend als het spoorvervoer (inclusief goederenvervoer), de tram, metro en bus, en de taxibranche.

In het tweede kwartaal van 2020 was de krimp van het spoorvervoer (zowel personen als goederen) met 71 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder het sterkst. In de kwartalen daarop bleef de toegevoegde waarde op een laag niveau. Pas in het tweede kwartaal van 2021 leek het iets beter te gaan met het spoorvervoer. In dat kwartaal lag de toegevoegde waarde nog 54 procent onder het niveau van hetzelfde kwartaal van 2019. In het derde kwartaal van 2021 zette dit herstel echter niet door. 

Ook bij de taxi’s en de metro, tram en bus, het zogeheten overig openbaar vervoer, was de krimp in het tweede kwartaal van 2020 het sterkst. In de daaropvolgende kwartalen herstelde de toegevoegde waarde aanvankelijk deels, waarna deze tijdens de tweede lockdown vanaf eind 2020 weer daalde. In het derde kwartaal van 2021 lag de toegevoegde waarde van het overige openbaar vervoer nog 17 procent onder het niveau van het derde kwartaal van 2019. Bij de taxibranche was dat nog 15 procent.

Transportsector nog 1,5 procent kleiner dan voor de coronacrisis

De transportsector als geheel omvat alle bedrijven die diensten verlenen omtrent transport. Hierbij gaat het naast het personenvervoer ook om goederentransport, opslag, en post- en koeriersdiensten. De verkoop van vervoermiddelen en hieraan gerelateerde diensten maken geen deel uit van de transportsector.

In het begin van de coronacrisis, in het tweede kwartaal van 2020, kromp het volume van de toegevoegde waarde van de transportsector met 23,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. Op de post- en koeriersdiensten na, krompen alle bedrijfstakken binnen de sector. Vooral de branches gericht op personenvervoer, zoals de luchtvaart, het openbaar vervoer en de taxibranche krompen vanaf het tweede kwartaal van 2020 sterk. In 2021 lag de toegevoegde waarde wel wat hoger, maar nog wel onder het niveau van voor de coronacrisis. Zo lag in het derde kwartaal van 2021 de transportsector nog 1,5 procent onder het niveau van het overeenkomstige kwartaal van 2019.

Bron: CBS

Gerelateerde Artikelen

Marketing

Net Binnen