De Nederlandse winkels hebben in augustus meer verkocht dan een jaar eerder. Volgens cijfers van het CBS kwam de omzet 3,6 procent hoger uit dan in augustus 2024. Het verkoopvolume steeg met 1,4 procent.
Dat verschil lijkt klein, maar is toch opvallend, omdat augustus vorig jaar ook al een plus liet zien. Na correctie voor de samenstelling van koopdagen โ op sommige dagen wordt immers meer gekocht dan op andere โ blijft de stijging overeind. Zonder die aanpassing zou de groei bijna 2 procent lager hebben uitgepakt.
Non-foodwinkels boeken winst, elektronica in de min
Binnen de non-foodsector werd 3,4 procent meer omgezet. Vooral kledingzaken, meubelwinkels en drogisterijen deden goede zaken. Ook recreatieartikelen en schoenen verkochten beter dan vorig jaar. Het volume lag in totaal 2,0 procent hoger.
Niet elke branche profiteerde mee. Winkels in consumentenelektronica en witgoed leverden in, met een min van 8,3 procent. Ook de bouwmarkten en keukenzaken zagen hun verkopen teruglopen.
Supermarkten stuwen de foodsector
De omzet van voedings- en genotmiddelen groeide met 3,9 procent. Supermarkten waren hier de motor achter: hun omzet nam met 4,6 procent toe. Speciaalzaken daarentegen noteerden een lichte daling van 0,6 procent.
Het volume in de totale foodsector kwam nauwelijks hoger uit dan een jaar eerder, met een plus van slechts 0,3 procent. Toch wijst het CBS erop dat de trend in supermarkten stevig positief blijft.
Onlineverkopen nemen verder toe
Ook online wordt meer besteed. De totale internetomzet van de detailhandel lag in augustus 6,4 procent boven het niveau van vorig jaar. Webwinkels die uitsluitend via internet verkopen, zagen hun omzet met 7,8 procent stijgen. Bij winkels die naast hun fysieke zaak ook online actief zijn, lag de groei op 4,3 procent.
Vooral online verkoop van kleding, drogisterijartikelen en voedingsmiddelen liet een duidelijke plus zien. Daarmee blijft de digitale verkoop een belangrijke pijler onder de detailhandel.