Vanaf nu zijn bedrijven in Europa verplicht om hun digitale en fysieke dienstverlening beter toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Dit is vastgelegd in nieuwe Europese regelgeving die op 28 juni van kracht is geworden. Toch lijkt het erop dat de volledige implementatie nog geruime tijd zal duren, zo signaleren diverse organisaties.
Fysieke drempels blijven bestaan
In de praktijk ondervinden veel mensen met een beperking nog steeds obstakels, zowel online als in het dagelijks leven. Zo kunnen pinautomaten en kaartautomaten op stations lastig te bedienen zijn voor rolstoelgebruikers, omdat schermen te hoog zitten of omdat het bedienen van aanraakschermen niet voor iedereen mogelijk is.
“Ik kan het aanraakscherm goed bedienen, maar dat scherm is niet geschikt voor mensen die het van het voelen moeten hebben”, vertelt een betrokkene. “En er zijn genoeg mensen die hun armen niet ver genoeg kunnen uitstrekken om met een ov-chipkaart in te checken.”
Webwinkels schieten tekort
Ook online zijn er veel knelpunten. Uit een onderzoek onder ruim 30.000 Nederlandse websites blijkt dat 93 procent niet voldoet aan de nieuwe toegankelijkheidseisen. Bij veel sites ontbreekt bijvoorbeeld een goed kleurcontrast of zijn links en knoppen niet duidelijk gemarkeerd. Dat belemmert met name mensen met een visuele beperking.
“Ik loop er elke dag tegenaan”, zegt een gebruiker van voorleessoftware. “Dat werkt goed als een website goed is gebouwd. Maar ik merk elke dag dat dit niet het geval is.”
Wet onvoldoende bekend bij bedrijven
Volgens Stichting Accessibility zijn veel bedrijven nog onvoldoende op de hoogte van hun nieuwe verplichtingen. “Vaak zijn ze niet bekend met het onderwerp,” zegt een woordvoerder. “En als dat wel zo is, weten ze niet goed hoe ze de problemen moeten oplossen.” Sommige organisaties zouden pas recent hebben ontdekt dat de wet eraan kwam, terwijl deze al jaren geleden is aangekondigd.
Kansen voor ondernemers
Ondanks de uitdagingen benadrukken belangenorganisaties dat toegankelijkheid ook commerciële kansen biedt. “Met een toegankelijke website bereik je miljoenen mensen met een beperking die volledig mee moeten kunnen doen,” stelt een projectleider namens het bedrijfsleven.
Implementatie vergt tijd
De verwachting is dat het nog jaren zal duren voordat het merendeel van de digitale voorzieningen is aangepast. “Bij een groot bedrijf duurt het al snel anderhalf jaar,” zegt een softwareleverancier. Daarbij is het cruciaal dat álle afdelingen binnen een organisatie samenwerken.
Toezichthouders hebben vanaf nu de bevoegdheid om de nieuwe regels te handhaven. Organisaties hopen dat dit zal bijdragen aan een versnelling van de noodzakelijke veranderingen.
Bron: NOS