Heb je als ondernemer een mooie website gemaakt of laten maken, vallen de bezoekers flink tegen. Je zult niet de eerste en zeker ook niet de laatste ondernemer zijn die dit overkomt, maar het is natuurlijk wel een tegenvaller. Goed nieuws, want dit is goed op te lossen door middel van het op de juiste manier inzetten van SEO (Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie). Hiermee zorg je namelijk voor een betere vindbaarheid van je website.
Doelen
Als ondernemer zul je jezelf ongetwijfeld een aantal doelen hebben gesteld. Het is goed denkbaar dat daar doelen bij zitten als resultaat willen behalen, je bedrijf laten groeien en je producten en/of diensten aan zoveel mogelijk mensen tonen. Om die doelen te behalen, komt een goed vindbare website zeker van pas. Zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat jouw website op organische wijze door surfers op het internet wordt gevonden. Door dit op de juiste manier toe te passen, zal jouw website dan ook hoger in de zoekresultaten tevoorschijn komen en dat leidt tot meer bezoekers.
3 hoofdcategorieën
Wanneer je bezig gaat met zoekmachine optimalisatie, is het hoogste doel om bovenaan de eerste pagina, ook wel SERP genoemd, van de resultaten van jouw zoekopdracht te komen. Google heeft allerlei factoren opgesteld om te bepalen welke websites bovenaan komen te staan, die in 3 hoofdcategorieën zijn op te delen:
- Technische SEO: voor Google, maar ook voor je bezoekers zelf uiteraard, is het van groot belang dat jouw website technisch in orde is. Zorg ervoor dat je website een goede laadsnelheid, een duidelijke structuur en goede compatibilty (mobiel, tablet, laptop) heeft.
- Content: een ander erg belangrijke factor voor de Google ranking is relevante content. Hiermee bedoelen we overigens niet alleen tekst, maar alles waarmee je informatie op het publiek overbrengt. Hoe beter de content is die op je website staat, hoe hoger jouw ranking zal zijn. Hierbij kun je bijvoorbeeld een zoekwoorden onderzoek starten om achter het zoekgedrag van je bezoekers te komen.
- Autoriteit: ook deze derde factor is door Google zelf bevestigd als zijnde belangrijk. Het opbouwen van autoriteit doe je vooral door linkverwijzingen van websites met een goede reputatie. Een van de meest gebruikte en belangrijkste methodes hiervoor is linkbuilding.
Voordelen
Het op de juiste manier toepassen van zoekmachine optimalisatie, heeft diverse voordelen. Het zorgt er ten eerste natuurlijk voor dat jouw website zal stijgen in de zoekresultaten, waardoor je meer bezoekers krijgt en dus vaak ook meer verkopen. Het is daarnaast ook een erg duurzame marketingstrategie, aangezien je jarenlang van de resultaten kunt profiteren, zonder per klik een bepaald bedrag te hoeven betalen.
Zie je de voordelen van zoekmachine optimalisatie wel, maar heb je geen idee hoe je dit nu aan moet pakken en/of besteed je dit liever uit handen? Neem dan eens contact op met een marketingbureau, zoals Online Marketing Bureau Amsterdam