maandag, juli 14, 2025
18.1 C
Amsterdam

‘Blijf jezelf, tel tot 11’-campagne vraagt aandacht voor zorgverleners

Verbale agressie richting zorgmedewerkers komt regelmatig voor en heeft gevolgen voor zowel personeel als patiënten. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). De landelijke campagne ‘Blijf jezelf, tel even tot 11’ die vandaag van start gaat, vraagt aandacht voor de impact van deze agressie.

Zorgkwaliteit onder druk door agressie

Volgens het onderzoek heeft 65% van de zorg- en hulpverleners ervaren dat verbale agressie negatieve invloed heeft op de kwaliteit van zorg. Bijna drie op de vier respondenten geeft aan dat andere patiënten hierdoor soms langer moeten wachten of minder aandacht krijgen.

Daarnaast geeft 51% aan het afgelopen jaar slachtoffer te zijn geweest van verbale agressie, waarbij 14% zelfs wekelijks incidenten meldt. “Kwaliteit van zorg lijdt onder verbale agressie,” stelt twee derde van de zorgverleners.

Ook cliënten merken de gevolgen

De negatieve effecten van verbale agressie blijven vaak niet beperkt tot de zorgprofessional zelf. Zo meldt 61% dat andere patiënten of cliënten daardoor soms minder aandacht krijgen. In 38% van de gevallen leidt het zelfs tot uitstel of annulering van andere afspraken.

De mentale impact is groot. Respondenten noemen gevoelens van stress, angst en slapeloosheid na incidenten.

Expert: ‘Impact is groter dan men denkt’

Hoogleraar sociologie prof.dr. Marie Rosenkrantz Lindegaard van de Universiteit van Amsterdam benadrukt het effect op het welzijn van zorgverleners:“Verbale agressie tegen zorgverleners gaat niet alleen om schelden of schreeuwen, maar ook om intimiderend gedrag, valse beschuldigingen of het herhaaldelijk in twijfel trekken van je werk. […] Je voelt je dan minder veilig, gaat twijfelen aan jezelf of ziet op tegen het volgende gesprek.”

Bewustwordingscampagne van start

De campagne ‘Blijf jezelf, tel even tot 11’ roept op tot meer bewustzijn rond agressief gedrag in de zorg. Het ministerie van VWS stelt dat zelfs één incident grote gevolgen kan hebben. Emoties zijn begrijpelijk, maar agressie is nooit acceptabel.

De campagne is zichtbaar via landelijke radio, online media en podcasts. Zorgorganisaties krijgen toegang tot een toolkit met materialen om de boodschap breed uit te dragen. Het doel is om zorgmedewerkers in een veilige werkomgeving hun werk met aandacht en plezier te kunnen laten doen.

Bron: Rijksoverheid

Vandaag

Nederland uitgeschakeld op EK na ruime nederlaag tegen Frankrijk

Het Nederlands vrouwenelftal is uitgeschakeld op het EK voetbal...

Jannik Sinner verslaat Alcaraz en wint voor het eerst Wimbledon

Jannik Sinner heeft zondag zijn eerste Wimbledon-titel veroverd door...

Vrouw en kind vermist door wateroverlast na noodweer bij Barcelona

In het noordoosten van Spanje zijn reddingswerkers op zoek...

Vrouwelijke TikTokkers in Pakistan steeds vaker doelwit van eerwraak

In Pakistan is opnieuw een jonge vrouw om het...

Nederlandse vrouw overlijdt na ernstig bootongeluk op Comomeer

Een 33-jarige Nederlandse toeriste is overleden na een tragisch...

Gerelateerde artikelen