De Europese Commissie heeft de plannen van Nederland beoordeeld voor het reduceren van geluidsoverlast bij Schiphol Airport. Deze evaluatie is onderdeel van de inspanningen om de milieueffecten van transport te minimaliseren, passend binnen het Actieplan Nulvervuiling van de EU. Het plan beoogt een vermindering van 30% in het aantal mensen dat last heeft van chronische vervoerslawaai tegen 2030.
Doelstellingen van het geluidsactieplan
Het ‘Actieplan Geluid 2024 – 2029’ voor Schiphol heeft als doelstelling om de blootstelling aan vliegtuiggeluid voor bewoners met 20% te verminderen. Belangrijke maatregelen omvatten het terugdringen van het jaarlijkse maximum aantal vluchten van 500.000 naar 478.000 en een verlaging van het aantal nachtvluchten van 32.000 naar 27.000.
Beoordeling van de maatregelen
De Commissie onderzocht of de voorgestelde maatregelen kosteneffectief, non-discriminatoir en proportioneel zijn. Ondanks dat de procedures grotendeels correct zijn gevolgd, benadrukt de Commissie enkele tekortkomingen. Zo focust het plan uitsluitend op commerciële luchtvaart, waarbij algemene luchtvaart zoals privé-, toeristische-, en zakenvluchten, buiten beschouwing worden gelaten.
Potentieel van vlootvernieuwing en innovatieve procedures
Daarnaast heeft Nederland de potentie van vlootvernieuwing en geluidsreducerende vliegprocedures niet volledig benut. Het plan negeert de mogelijkheden die de natuurlijke vernieuwing van de vloot biedt voor geluidsvermindering en gaat ook niet diep in op de inzet van innovatieve landings- en navigatietechnieken.
De Nederlandse autoriteiten krijgen de kans om op de bevindingen van de Commissie te reageren en hun toekomstplannen te delen voordat de maatregelen definitief worden ingevoerd.