Het plannen van bezorgroutes is essentieel voor bedrijven die afhankelijk zijn van een efficiënte verzending en bezorging van pakketten. Of je nu een route voor jezelf plant of een geautomatiseerd systeem opzet, de beste manier om succesvolle leveringen te garanderen, is door de tijd te nemen om je routes goed te plannen en een georganiseerd schema op te stellen. Vooral bezorgdiensten die langs meerdere adressen moeten rijden, is het belangrijk dat de routes goed gepland worden. Je wilt namelijk geen tijd verliezen doordat je verkeerd rijdt, of een adres over het hoofd ziet. In dit geval geldt: tijd is geld en wil je zo efficiënt mogelijk werken. Dit is ook prettig voor het personeel, het verminderd namelijk irritaties.
Waar moet je rekening mee houden?
Voordat je begint met je routes plannen, is het belangrijk om rekening te houden met het aantal leveringen dat je gaat doen en hoe lang elke levering zal duren. Begin met het in kaart brengen van bezorglocaties en het aanwijzen van tijden voor elke stop. Zorg er bovendien voor dat je rekening houdt met variabelen zoals verkeer of weersomstandigheden die je reistijd kunnen vertragen. Gebruik indien mogelijk softwareprogramma’s of GPS-systemen die kunnen helpen bij het bepalen van de meest efficiënte route op basis van al deze factoren, rekening houdend met eventuele speciale vereisten, zoals het eerder maken van specifieke stops. Pas als je weet waar jouw bedrijf behoefte aan heeft, kun je hier een gepast systeem bij zoeken.
Het gebruiken van speciale routeplan software
Routeplan software biedt bedrijven de flexibiliteit die ze nodig hebben om routes op het moment zelf aan te passen, waardoor ze snel wijzigingen kunnen aanbrengen wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld door onvoorziene gebeurtenissen zoals wegafsluitingen. Dit type software stelt bedrijven ook in staat om hun leveringen bij te houden en ervoor te zorgen dat alle bestellingen op tijd worden afgeleverd. Met de mogelijkheid om snel nieuwe routes te genereren, kunnen bedrijven kosten verlagen door onnodige ritten te elimineren en bestaande ritten te optimaliseren. Daarnaast kun je ook op een later moment nog extra adressen toevoegen, als dat nodig is. Deze worden direct in een logische volgorde verwerkt.
Contact met klanten
Dankzij het gebruik van speciale routeplan software, kun je direct een goede klantenservice bieden. Klanten kunnen namelijk via een speciale app de bezorger volgen, zodat ze precies zien in welk tijdvak hun pakket wordt bezorgd. Klanten hoeven dus niet meer onnodig lang thuis te wachten en daarnaast staan bezorgers op deze manier niet meer voor een gesloten deur. Deze app synchroniseert om de zoveel minuten, zodat het altijd up to date is. Dus als een bezorger in de file staat, wordt dit direct aangepast in de app. Het is een absolute win-win, want op deze manier wordt de communicatie tussen bedrijven en de klanten steeds makkelijker.