vrijdag, mei 16, 2025
9.9 C
Amsterdam

Huishoudens voorlopig nog in staat inkomensterugval op te vangen tgv corona

Huishoudens voelen nog steeds de gevolgen van de coronacrisis
Over het algemeen zien we ongeveer hetzelfde beeld als in de eerdere peilingen. Ongeveer een vijfde van de mensen heeft te maken met een inkomensterugval sinds het begin van de coronacrisis. Mensen ondervinden over het algemeen geen grote financiële problemen. Zij lijken vooralsnog in staat te zijn de inkomensterugval zelf op te vangen, al
dan niet geholpen door de steunmaatregelen van de overheid. Het aandeel mensen dat aangeeft moeilijk te kunnen rondkomen is vergelijkbaar met de periode voor de crisis. Het valt echter te verwachten dat na verloop van tijd meer huishoudens in financieel zwaar weer terechtkomen. De crisis duurt voort en op basis van eerdere ervaringen weten we
dat nog jaren na het begin van een crisis het aantal mensen met financiële problematiek
kan oplopen.
Werknemers met een flexibel dienstverband en zelfstandigen worden het hardst getroffen door de crisis
Hoewel grote problemen over het geheel genomen uit lijken te blijven, zijn er wat dat betreft wel verschillen tussen werksituaties. In vergelijking met werknemers met een vast of tijdelijk dienstverband worden werknemers met een flexibel dienstverband, zzp’ers en ondernemers vaker getroffen door de coronacrisis. Bijna de helft van hen heeft te maken met urenverlies en/of een inkomensterugval (respectievelijk 44, 50 en 47 procent). Er zijn aanwijzingen dat werknemers met een flexibel dienstverband nu meer financiële problemen ondervinden. Zij geven vaker dan ten tijde van de laatste peiling in juli 2020 aan dat ze moeite hebben met rondkomen.
Jongeren zijn in het bijzonder kwetsbaar
Met name jongeren zijn getroffen door de coronacrisis. Van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar is 43 procent minder uren gaan werken en/of heeft te maken met een inkomensterugval. Jongeren zijn extra kwetsbaar omdat ze over het algemeen een lager inkomen hebben en vaker werken in een flexibel dienstverband.
Mensen die getroffen zijn door de crisis zijn financieel kwetsbaarder dan anderen
Mensen die getroffen zijn door de crisis zijn kwetsbaarder dan anderen. Zij hebben een iets lager inkomen en minder spaargeld. We zien ook dat ze minder makkelijk kunnen rondkomen dan mensen die niet getroffen zijn door de crisis en vaker betalingsachterstanden hebben.

Mensen blijven ondanks de crisis sparen
De meeste mensen blijven, ook als ze getroffen zijn door de coronacrisis, nog steeds sparen. In vergelijking met degenen die niet te maken hebben met een inkomensterugval, sparen zij wel minder vaak. Degenen die wel sparen, sparen bovendien minder dan mensen die niet getroffen zijn. Blijkbaar heeft een deel van de mensen met een
inkomensterugval nog (beperkte) mogelijkheden om geld opzij te zetten. Mogelijk hebben zij vanwege steunmaatregelen nog enige financiële ruimte. Dat kunnen we op basis van dit onderzoek echter niet vaststellen.
Mensen verwachten een periode zonder inkomsten te kunnen opvangen, maar de buffers zijn klein
Bijna een derde (28 procent) van de respondenten heeft naar eigen zeggen onvoldoende geld achter de hand om vier maanden zonder inkomsten op te kunnen vangen. Met name werknemers met een flexibel dienstverband hebben vaker geen buffer.
Wanneer we kijken naar het direct beschikbaar vermogen (spaargeld en beleggingen), dan heeft de helft van alle respondenten echter € 7.500 of minder aan spaargeld. In totaal heeft 31 procent van de respondenten minder dan € 2.500 aan spaargeld.
Werknemers met een flexibel dienstverband maken zich meer zorgen over hun financiën
Over het algemeen geldt dat mensen zich nog steeds meer zorgen maken over hun gezondheid dan over hun financiële situatie of over het feit dat ze geen leuke dingen meer kunnen doen. Een kleine groep mensen (8 procent) maakt zich veel zorgen over hun financiën, bijna een kwart (23 procent) maakt zich veel zorgen over hun gezondheid of de
gezondheid van hun naasten en 13 procent maakt zich veel zorgen over het feit dat zij geen leuke dingen meer kunnen doen, zoals uitgaan of op vakantie gaan.
Mensen zijn niet bekend met beschikbare hulp, maar zijn wel bereid die te accepteren
Ongeveer een derde van de respondenten weet waar zij terecht kunnen in geval van financiële problemen. Anderen verwachten de hulp wel te kunnen vinden als ze die nodig zouden hebben. De meesten mensen geven ook aan dat ze hulp zouden zoeken voordat ze in de problemen komen. Opvallend is dat juist de mensen die getroffen zijn vaker aangeven dat de kans klein is dat ze actief hulp zouden zoeken bij geldzorgen.
Ook zzp’ers geven vaker aan dat ze niet zelf actief hulp zoeken bij geldproblemen. De meeste mensen zouden echter wel hulp accepteren als het wordt aangeboden. Het is dus belangrijk om de groepen die niet zelf op zoek gaan naar hulp, actief te benaderen en te wijzen op de hulp die voorhanden is.

Bron: nibud; foto: pixabay

Vandaag

Strengere regels voor telefonische verkoop vanaf 2026

Per 1 juli 2026 worden de regels voor ongevraagde...

Rapport: betere samenwerking overheid, burgers en bedrijven noodzakelijk

Nederland kampt al jaren met grote en hardnekkige problemen...

Inspectie: politietaken bij demonstraties vragen duidelijkheid

De verantwoordelijkheden van de politie tijdens demonstraties zijn op...

Tennet waarschuwt voor onzekerheid elektriciteitsvoorziening na 2030

Tot 2030 blijft de stroomvoorziening in Nederland stabiel, maar...

Lichte daling werkloosheid in april 2025, WW-uitkeringen omlaag

In april 2025 telde Nederland 387 duizend werklozen. Dat...

Gerelateerde artikelen