Nederlandse gebruikers krijgen voorlopig geen reclame te zien in WhatsApp, ondanks de recente aankondiging van het platform. De Europese toezichthouder bevestigt tegenover de NOS dat advertenties in de populaire berichtendienst in Europa “op zijn vroegst in 2026” worden ingevoerd.
Europese regels stellen invoering uit
WhatsApp is onderdeel van het Amerikaanse techbedrijf Meta, dat zich in Europa aan de AVG-wetgeving moet houden. Het Europese hoofdkantoor van Meta is gevestigd in Ierland, waar de toezichthouder verantwoordelijk is voor het toezicht op de naleving van privacyregels.
De Ierse autoriteit heeft aangegeven dat het de komende maanden gesprekken voert met WhatsApp over de voorgenomen reclameplannen. Daarbij zal onder meer aandacht zijn voor het gebruik van persoonsgegevens binnen de advertentiemodellen.
Advertenties verschijnen niet tussen chats
In tegenstelling tot sommige andere sociale platforms, zullen de advertenties niet tussen gesprekken worden weergegeven. Ze komen in een apart gedeelte binnen de app: het statustabblad. Hier kunnen gebruikers tijdelijke foto’s en berichten delen die na 24 uur verdwijnen, vergelijkbaar met de stories-functie op Facebook en Instagram.
Chatinhoud blijft afgeschermd
De inhoud van gesprekken wordt niet gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties. WhatsApp maakt gebruik van end-to-end encryptie, wat betekent dat alleen verzender en ontvanger toegang hebben tot de inhoud. Ook het platform zelf heeft geen toegang tot de gesprekken.
Einde aan reclamevrije belofte
Met de invoering van advertenties wijkt WhatsApp af van eerdere uitspraken. Bij de overname door Facebook in 2014 beloofde het bedrijf nog dat er geen reclame zou worden getoond in de app. Hoewel er in 2018 werd gesuggereerd dat dit beleid zou veranderen, bleef verdere invoering jarenlang uit.
Bron: NOS