Max Verstappen heeft tijdens de Grand Prix van Spanje drie strafpunten gekregen op zijn Formule 1-licentie na een botsing met George Russell. De Nederlander staat nu op elf strafpunten, รฉรฉn verwijderd van een automatische schorsing.
Incident in slotfase Spaanse Grand Prix
De botsing vond plaats in de laatste ronden van de race. Verstappen verloor zijn positie aan Russell en tikte hem vervolgens aan. De wedstrijdleiding legde Verstappen een tijdstraf van tien seconden op, waardoor hij terugviel naar de tiende plaats. Het incident bracht hem ook drie strafpunten op. Bij een totaal van twaalf strafpunten binnen twaalf maanden volgt automatisch een schorsing van รฉรฉn race.
Dreiging van schorsing bij volgende races
Verstappen moet de komende twee raceweekenden foutloos blijven. Als hij op 15 juni in Canada of op 29 juni in Oostenrijk opnieuw strafpunten oploopt, wordt hij voor een weekend uitgesloten van deelname. Na de race in Oostenrijk vervallen twee eerder opgelegde strafpunten, waardoor hij weer wat ruimte krijgt.
Strategisch plan zonder resultaat
De race verliep moeizaam voor de Red Bull-coureur. Ondanks een sterke start vanaf de derde plek, kon hij de snelheid van de McLarens niet bijbenen. Oscar Piastri en Lando Norris reden al vroeg weg van het veld. Red Bull besloot het via een alternatieve strategie te proberen, waarbij Verstappen eerder de pits opzocht dan zijn concurrenten. Hierdoor kwam hij kortstondig aan de leiding, maar Piastri heroverde al snel de koppositie.
Herstart na safety car wordt Verstappen fataal
Na een crash van Mercedes-coureur Kimi Antonelli werd een safety car ingezet. Daardoor kwam het veld weer bijeen en werden nieuwe banden gemonteerd. Verstappen kreeg tot zijn verbazing harde banden gemonteerd. โWaarom?โ, vroeg hij via de boordradio. โHet was de enige optieโ, antwoordde het team. Tijdens de herstart gleed hij bijna van de baan, waarna Leclerc en Russell hem voorbijgingen. In een poging om zijn plek te behouden, tikte hij Russell aan, wat hem uiteindelijk vijf plekken kostte.
Bron: NOS


