De Nederlandse detailhandel heeft in april 2025 opnieuw groei laten zien. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg de omzet met 4,2 procent ten opzichte van april 2024. Het verkoopvolume nam met 1,7 procent toe. Na correctie voor de samenstelling van koopdagen zou de omzet zelfs 5,3 procent hoger liggen dan een jaar eerder.
Non-food realiseert grootste stijging
De non-foodsector, inclusief verkopers zonder fysieke winkel, boekte een omzetstijging van 5,2 procent. Vooral kledingwinkels, doe-het-zelfzaken, drogisterijen en speciaalzaken in woninginrichting presteerden beter dan in april 2024. Alleen elektronicazaken zagen hun omzet dalen met 6,5 procent.
Foodsector groeit ondanks lager volume
Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden een omzetgroei van 2,5 procent. Opvallend daarbij is dat het verkoopvolume juist 2,4 procent lager uitviel. Supermarkten realiseerden een stijging van 1,8 procent, terwijl speciaalzaken met 7,7 procent omzetgroei een sterke maand doormaakten.
Onlineomzet blijft licht stijgen
De onlineomzet kwam in april 2,4 procent hoger uit dan een jaar eerder. Webwinkels boekten 7 procent meer omzet, terwijl multichannelbedrijven juist een daling van 4 procent noteerden. Onlineverkopen van voeding, drogisterijartikelen en overige non-foodproducten namen toe, maar bij kleding en consumentenelektronica was sprake van een afname.