Het Nederlandse bedrijfsleven maakt steeds vaker gebruik van volledig elektrische vrachtvoertuigen. Begin 2024 stonden er ruim 1.100 elektrische vrachtauto’s geregistreerd, tegenover 159 twee jaar eerder. Ook het aantal elektrische trekkers voor opleggers groeide in die periode sterk: van 28 naar 225. Dat blijkt uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Diesel nog steeds de norm
Ondanks de groei van elektrisch vervoer blijft diesel veruit dominant. Op 1 januari 2024 reden er ruim 141.000 dieselvrachtwagens en -trekkers rond in Nederland, wat neerkomt op 98 procent van het totale aantal vrachtvoertuigen van bedrijven. Vrachtauto’s beschikken over een vaste laadruimte, terwijl bij trekkers de laadruimte los te koppelen is.
Elektrische vrachtvoertuigen rijden kortere afstanden
In 2023 legden vrachtvoertuigen gemiddeld bijna 69.000 kilometer af. Volledig elektrische vrachtwagens kwamen minder dan halverwege: gemiddeld 31.000 kilometer. Bij de trekkers was het verschil iets kleiner. Elektrische trekkers reden gemiddeld 48.000 kilometer, terwijl dieselvarianten uitkwamen op ruim 85.000.
Het gemiddelde per rit toont een vergelijkbaar beeld. Dieselvrachtauto’s reden gemiddeld 57 kilometer per rit, elektrische vrachtauto’s slechts 25. Voor trekkers lagen deze cijfers op respectievelijk 94 en 35 kilometer.
Minder vracht per elektrische rit
Elektrische vrachtvoertuigen vervoeren per rit doorgaans minder gewicht dan dieselvarianten. In 2023 vervoerde een dieselvrachtauto gemiddeld 9.000 kilogram per rit, terwijl een elektrische variant gemiddeld 5.000 kilogram vervoerde. Bij de trekkers was het verschil kleiner: 13.000 kilogram voor diesel en bijna 12.000 voor elektrisch.
Hieruit blijkt dat elektrische vrachtauto’s relatief vaker worden ingezet voor kortere ritten met lichtere ladingen, zoals binnenstedelijke distributie of bevoorrading van winkels.
Voedingsmiddelen vaak met elektrische vrachtauto vervoerd
Elektrische vrachtauto’s worden relatief vaak ingezet voor het transport van voedingsmiddelen. De sector vervoer en opslag maakt het meeste gebruik van deze voertuigen. Bijna 70 procent van de elektrische vrachtvoertuigen is in deze sector actief, terwijl deze branche in totaal ongeveer de helft van alle vrachtvoertuigen in gebruik heeft.
Bron: CBS