De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft de nacontrole afgerond van een onderzoek naar de naleving van de zorgplicht door zorgverzekeraars. Uit het onderzoek blijkt dat een van de gecontroleerde zorgverzekeraars onvoldoende verbeteringen heeft doorgevoerd om de wachttijden in de medisch-specialistische zorg en/of de geestelijke gezondheidszorg aan te pakken. De NZa heeft daarom besloten om deze zorgverzekeraar onder verscherpt toezicht te stellen.
Verscherpt toezicht
Het verscherpt toezicht is ingesteld omdat de betreffende zorgverzekeraar, ondanks gedane inspanningen, niet volledig voldoet aan de gestelde eisen. De zorgautoriteit zal de komende periode intensief controleren of de verzekeraar de nodige verbeteringen daadwerkelijk doorvoert. “Tijdens de nacontrole van ons onderzoek zagen we dat CZ een traject heeft ingezet om hun invulling van de zorgplicht te verbeteren. Het bleek dat zij de door ons gewenste verbeterpunten te smal hebben opgevat. Na gesprekken hierover is CZ bezig met een aanvullend verbetertraject. De NZa heeft CZ verzocht om aan te geven op welke wijze zij met deze stappen alsnog aan de aanwijzing gaat voldoen. Als dit vervolgtraject niet leidt tot het gewenste resultaat dan kan een last onder dwangsom volgen.”
Toegang tot zorg
De NZa benadrukt dat de toegang tot zorg een gedeelde verantwoordelijkheid is van alle partijen in het zorgstelsel. Zorgverzekeraars en zorgaanbieders moeten nauwer samenwerken om ervoor te zorgen dat patiënten tijdig de benodigde zorg ontvangen. “De toegang tot zorg is geen vanzelfsprekendheid meer. Dit is een ingewikkeld probleem waar alle partijen in het zorgstelsel verantwoordelijk voor zijn. Zorgverzekeraars en zorgaanbieders 1 moeten meer dan ooit samenwerken om ervoor te zorgen dat mensen de zorg krijgen die nodig is. Van zorgverzekeraars verwacht de NZa dat zij de zorgvraag en het zorgaanbod in de regio goed in de gaten houden 2 en met zorgaanbieders afspraken maken over het oplossen van knelpunten in de toegang tot zorg. Op deze manier kunnen zij hun verzekerden helpen aan tijdige, bereikbare en passende zorg. Van zorgaanbieders verwachten wij onder meer transparantie over hun wachttijden en een proactieve houding om samen met zorgverzekeraars die wachttijden terug te dringen.”
Bron: NZA