Voor het eerst is het aantal stekkerauto’s in Nederland voorbij de grens van 1 miljoen gegaan. Daarmee is meer dan 10 procent van alle personenauto’s inmiddels voorzien van een stekker. Onder deze voertuigen vallen zowel volledig elektrische modellen als plug-in hybrides. Dit blijkt uit de meest recente cijfers over het Nederlandse wagenpark.
Groeiende belangstelling onder particulieren
Begin 2025 veranderde het beeld: particulieren bezitten inmiddels meer stekkerauto’s dan zakelijke rijders. Het aantal privé-eigenaren met een elektrisch voertuig of plug-in hybride kwam uit op 503 duizend, tegenover 442 duizend bij bedrijven. Dat is een duidelijke verschuiving ten opzichte van voorgaande jaren waarin vooral zakelijke leaserijders deze voertuigen gebruikten.
Explosieve groei in stekkerverkoop
Ten opzichte van begin 2024 groeide het aantal stekkerauto’s met 33,3 procent. Het aandeel reguliere hybrides zonder stekker steeg met 23,9 procent. Dieselauto’s blijven daarentegen terrein verliezen, met een daling van 12,3 procent in hetzelfde jaar. Ook het aantal benzinewagens nam iets af, met 1,3 procent.
Regionale verschillen in adoptie
De gemeente Rozendaal kent het hoogste aandeel stekkerauto’s onder particulieren: 15,7 procent van alle auto’s is daar voorzien van een stekker. Ook in Blaricum (14,2 procent) en Laren (13,8 procent) is het aandeel hoog. In Staphorst is het aandeel met 3,3 procent het laagst.
Elektrisch rijden op grote schaal
Nederland telt inmiddels 9,3 miljoen personenauto’s. In 2024 legden stekkerauto’s gezamenlijk meer dan 17,7 miljard kilometer af, waarvan 10 miljard kilometer op naam van zakelijke rijders. Daarmee kwam het aandeel van stekkerauto’s in het totale aantal gereden kilometers uit op bijna 15 procent – een forse stijging vergeleken met 3 procent vijf jaar geleden.
Bron: CBS