De Nederlandse Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft een boete van 1,6 miljoen euro opgelegd aan beleggersplatform BUX. De boete, die op 18 november werd opgelegd maar pas recent bekendgemaakt, is het gevolg van het overtreden van het provisieverbod door BUX. De online broker, die onderdeel is van ABN AMRO, betaalde vergoedingen aan finfluencers, vergelijkingswebsites en bestaande klanten voor het aantrekken van nieuwe gebruikers.
Inzet van finfluencers en de reactie van AFM
Finfluencers, een samentrekking van ‘financial’ en ‘influencer’, zijn populaire promotors op sociale media die zich richten op financiële educatie en beleggingstips. BUX maakte gebruik van deze influencers om hun platform te promoten, waarbij zij betaald werden per aangebrachte nieuwe klant. Dit druiste in tegen het provisieverbod, dat dergelijke praktijken verbiedt om de belangen van de klant te beschermen.
Jos Heuvelman, bestuurder bij de AFM, benadrukte het belang van klantgerichtheid bij beleggingsondernemingen: “Het klantbelang moet bij beleggingsondernemingen altijd centraal staan. Daarom past het niet om aanbrengvergoedingen te betalen aan finfluencers. Dergelijke financiële prikkels zijn onwenselijk en slecht voor het vertrouwen in de sector.”
Dit is niet het eerste incident waarbij de AFM actie onderneemt tegen het gebruik van finfluencers; in september werden twee influencers beboet met 800.000 euro.
Bron: nu.nl