De Onderwijsraad adviseert de minister van Onderwijs om maatregelen te nemen om de bekwaamheid van aanstaande leraren beter te waarborgen. Het doel is om ervoor te zorgen dat afgestudeerden, ongeacht de opleiding die zij hebben gevolgd, voldoende voorbereid zijn om kwalitatief goed onderwijs te geven. Dit advies is opgesteld naar aanleiding van een verzoek van de minister.
Specifiekere eisen als wettelijke basis
De huidige wettelijke bekwaamheidseisen voor leraren zijn volgens de Onderwijsraad te algemeen geformuleerd. Belangrijke aspecten zoals vakinhoudelijke kennis, vakdidactiek en pedagogiek krijgen onvoldoende concrete invulling. De raad pleit daarom voor een aanscherping van deze eisen, zodat zij beter aansluiten op de praktijk van het leraarschap. Door deze eisen in de wet te verankeren, worden ze bindend voor alle lerarenopleidingen.
Uniforme toetsing van bekwaamheid
Op dit moment verschillen de manier en het moment waarop lerarenopleidingen de bekwaamheid van studenten toetsen. De Onderwijsraad stelt voor om landelijke theorietoetsen en praktijkbeoordelingen in te voeren, gebaseerd op uniforme richtlijnen. Studenten moeten aan het einde van hun opleiding aantonen dat zij aan de bekwaamheidseisen voldoen. Dit voorkomt de noodzaak van extra sturing vanuit de overheid op de inhoud van lerarenopleidingen.
Ruimte voor onderwijsinstellingen
Met de voorgestelde maatregelen kunnen lerarenopleidingen meer autonomie behouden. De Onderwijsraad benadrukt dat verdere inhoudelijke sturing door de overheid niet nodig is en zelfs beperkend kan werken. “Het biedt instellingen de ruimte om hun onderwijsprogramma’s beter af te stemmen op de behoeften van hun doelgroep en de praktijk waarvoor zij opleiden,” aldus de raad.
Door deze aanpak wil de Onderwijsraad bijdragen aan een toekomstbestendig lerarenbestand waarin de kwaliteit van onderwijs voorop staat.
Bron: Onderwijsraad