zondag, november 16, 2025
1.8 C
Groningen

Online detailhandel groeit opnieuw, vooral webwinkels springen eruit

De Nederlandse detailhandel heeft in juli 2025 aanzienlijk meer omgezet dan een jaar eerder. Volgens cijfers van het CBS steeg de omzet met 5,0 procent ten opzichte van juli 2024. Het verkoopvolume, gecorrigeerd voor prijsontwikkelingen, nam met 3,2 procent toe.

Sterke prestaties in non-foodsector

De omzet van de non-foodsector, inclusief detailhandel buiten fysieke winkels, groeide in juli met 4,9 procent. Vooral winkels in recreatieartikelen (+9,2 procent) en schoenen en lederwaren (+8,9 procent) deden het goed. Ook drogisterijen, doe-het-zelfzaken en meubelwinkels lieten stijgende cijfers zien. Daarentegen noteerden elektronicazaken een daling van 3,1 procent.

Foodsector profiteert vooral door supermarkten

In de voedings- en genotmiddelensector nam de omzet met 5,2 procent toe. Supermarkten waren de motor achter deze groei met een plus van 6,3 procent. Speciaalzaken hadden een minder goede maand en zagen hun omzet juist met 2 procent teruglopen.

Onlineverkopen verder omhoog

De online detailhandel zette in juli 6,2 procent meer om dan een jaar eerder. Webwinkels groeiden met 9,8 procent, terwijl multichannelers (winkels met zowel fysieke als online verkoop) een stijging van 0,8 procent noteerden. Vooral de onlineomzet in voedingsmiddelen, drogisterijen en consumentenelektronica nam toe. Alleen kledingwinkels zagen hun internetverkopen dalen.

Correctie voor koopdagen

De cijfers zijn gecorrigeerd voor het aantal koopdagen. Op bepaalde dagen van de week wordt traditioneel meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie zou de omzetgroei in juli bijna 6 procent zijn geweest.

bron: CBS

Recente publicaties

Stabiliteit op woningmarkt groeit, maar aanbodtekort houdt aan

Na jaren van pieken, dalen, onverwachte wendingen en ingrepen...

Raven Advies maakt complexe juridische vraagstukken begrijpelijk

Raven Advies is gebouwd op de overtuiging dat juridisch...

Zorgpremies 2026 blijven vrijwel gelijk bij grote verzekeraars

Ieder najaar is het weer even spannend: wat gaat...

Thuisbatterijen groeien razendsnel binnen Nederlandse woningen

De energietransitie voltrekt zich niet alleen op windparken en...

De kracht van herkenbaarheid: hoe een vaste stijl je merk versterkt

In een wereld waarin iedereen zichtbaar wil zijn, is...

Gerelateerde artikelen