De Europese autoriteiten voor consumentenbescherming, waaronder de Autoriteit Consument & Markt (ACM), hebben bij het Chinese modeplatform SHEIN meerdere schendingen van het consumentenrecht vastgesteld. De overtredingen zorgen volgens de toezichthouders voor misleiding van kopers en oneerlijke concurrentie ten opzichte van aanbieders die zich wel aan de regels houden.
Onderzoek wijst op structurele misleiding
Uit een gezamenlijk onderzoek van toezichthouders uit onder andere Nederland, België en Duitsland blijkt dat de webshop zich structureel niet houdt aan Europese regelgeving. SHEIN krijgt nu één maand de tijd om aanpassingen door te voeren die de rechten van consumenten beter waarborgen. Blijft actie uit, dan kunnen nationale autoriteiten boetes of andere maatregelen opleggen.
“SHEIN is in veel Europese landen actief. Omdat het in al die landen de rechten van consumenten schendt, is het belangrijk om hiertegen samen een vuist te maken. Samen moeten we ervoor zorgen dat de overtredingen worden gestopt. Dat is goed voor consumenten. En voor online aanbieders die zich wel aan de regels houden,” aldus Martijn Ridderbos van de ACM.
Dit zijn de overtredingen die SHEIN moet stoppen
De onderzochte praktijken bevatten onder meer:
- Nepkortingen: producten lijken afgeprijsd, maar dat zijn ze feitelijk niet
- Misleidende aftelklokken en claims over schaarste die niet kloppen
- Ontbreken van informatie over bijvoorbeeld retourrechten en terugbetaling
- ‘Fake selling points’: voordelen presenteren als bijzonder, terwijl ze standaard zijn
- Ongeldige duurzaamheidsclaims
- Gebrek aan bereikbaarheid van de klantenservice
Deze misstanden vallen onder de aandacht van het Europese CPC-netwerk dat toeziet op eerlijke online handel in de EU. SHEIN valt daarnaast onder de Digital Services Act, wat betekent dat de Europese Commissie extra toezicht houdt op naleving van regels rondom consumentenbescherming en gebruikersveiligheid.
Bron: ACM