zondag, november 16, 2025
1.8 C
Groningen

Consumptie huishoudens stijgt in mei met 1,1 procent

In mei 2025 hebben Nederlandse huishoudens 1,1 procent meer goederen en diensten aangeschaft dan een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De stijging geldt zowel voor goederen als voor diensten en is gecorrigeerd voor prijsontwikkelingen en de samenstelling van de koopdagen.

Toename in bestedingen aan diensten en duurzame goederen

Met name de bestedingen aan diensten namen toe. In vergelijking met mei 2024 gaven consumenten 1,8 procent meer uit aan onder andere openbaar vervoer, horeca, evenementen en verzekeringen. Diensten vormen het grootste onderdeel van de binnenlandse consumptie.

De uitgaven aan duurzame goederen stegen met 0,7 procent. Hierbij werd vooral meer besteed aan vervoermiddelen. Aan voedings- en genotmiddelen besteedden consumenten juist 0,3 procent minder. Ook de uitgaven aan overige goederen zoals energie, brandstoffen en verzorgingsproducten daalden licht met 0,2 procent.

CBS: omstandigheden voor consumptie in juni verbeterd

Volgens de CBS Consumptieradar waren de omstandigheden voor consumptie in juni gunstiger dan in mei. Deze radar houdt onder meer rekening met consumentenvertrouwen, de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van vermogens. Vooral de positievere verwachtingen over werkloosheid en minder negatieve beursontwikkelingen droegen bij aan het gunstigere beeld. Toch betekent dit niet automatisch dat de consumptie ook verder zal toenemen.

Recente publicaties

Stabiliteit op woningmarkt groeit, maar aanbodtekort houdt aan

Na jaren van pieken, dalen, onverwachte wendingen en ingrepen...

Raven Advies maakt complexe juridische vraagstukken begrijpelijk

Raven Advies is gebouwd op de overtuiging dat juridisch...

Zorgpremies 2026 blijven vrijwel gelijk bij grote verzekeraars

Ieder najaar is het weer even spannend: wat gaat...

Thuisbatterijen groeien razendsnel binnen Nederlandse woningen

De energietransitie voltrekt zich niet alleen op windparken en...

De kracht van herkenbaarheid: hoe een vaste stijl je merk versterkt

In een wereld waarin iedereen zichtbaar wil zijn, is...

Gerelateerde artikelen