Het consumentenvertrouwen in Nederland is in april verder afgenomen. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) daalde de vertrouwensindex van -34 in maart naar -37 in april. Daarmee bevindt het vertrouwen zich op het laagste niveau in anderhalf jaar tijd.
Vertrouwen consument blijft laag
Na een lichte opleving in 2024 zette de dalende trend in het consumentenvertrouwen zich afgelopen maanden weer door. Sinds september 2024 is het vertrouwen onafgebroken gedaald, wat nu resulteert in een stand van -37. Dit ligt ver onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, dat op -10 staat. Het hoogste punt werd bereikt in januari 2000 met een score van 36, terwijl het dieptepunt lag in september en oktober 2022 met -59.
Het CBS voert sinds april 1986 maandelijks onderzoek uit naar het consumentenvertrouwen. De vertrouwensindex wordt berekend aan de hand van vijf deelvragen, waarbij het saldo van positieve en negatieve antwoorden wordt gemeten. De uitkomst kan variëren van -100 (alle consumenten negatief) tot 100 (alle consumenten positief).
Oordeel over economisch klimaat verslechterd
Consumenten waren in april pessimistischer over de economische situatie dan een maand eerder. De deelindicator voor het economisch klimaat daalde van -57 in maart naar -61 in april. Zowel het oordeel over de economie in de afgelopen twaalf maanden als de verwachting voor het komende jaar verslechterde.
Koopbereidheid verder afgenomen
Ook de koopbereidheid van consumenten liet een daling zien. Deze indicator zakte van -18 in maart naar -20 in april. Het oordeel over de eigen financiële situatie, zowel in het verleden als in de toekomst, was negatiever dan een maand eerder. De bereidheid om grote aankopen te doen bleef gelijk aan die in maart.
Met deze ontwikkelingen blijft het consumentenvertrouwen ver achter bij het langjarig gemiddelde en geeft het een somber beeld van de stemming onder Nederlandse huishoudens.
Bron: CBS