In maart 2025 is het vertrouwen van Nederlandse consumenten verder gedaald. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De index van het consumentenvertrouwen kwam uit op -34, terwijl dit in februari nog -32 was. Deze daling markeert de zesde achtereenvolgende maand waarin het vertrouwen afneemt.
Zorgen over economische vooruitzichten nemen toe
Vooral het oordeel van consumenten over het economisch klimaat verslechterde ten opzichte van een maand eerder. De deelindicator voor het economisch klimaat daalde van -54 in februari naar -57 in maart. Hierbij ging het met name om een somberder verwachting voor de komende twaalf maanden. Ook het terugkijken op de economische situatie in het afgelopen jaar werd iets negatiever beoordeeld.
Historisch perspectief
Het consumentenvertrouwen bevindt zich nog altijd ver onder het langjarige gemiddelde van -10. Sinds de start van de metingen in april 1986 lag het vertrouwen alleen in september en oktober 2022 lager, met een historisch dieptepunt van -59. Het hoogste niveau ooit werd in januari 2000 bereikt, met een score van 36.
Minder bereidheid tot grote aankopen
Niet alleen het oordeel over de economie daalde, ook de koopbereidheid nam iets af. In maart stond deze deelindicator op -18, ten opzichte van -17 in februari. Consumenten waren zowel iets negatiever over hun eigen financiële situatie van het afgelopen jaar als over hun verwachtingen voor de komende twaalf maanden. Daarnaast werd het moment voor grote uitgaven als minder gunstig beoordeeld dan een maand eerder.
Onderzoeksmethode
Het CBS voert het consumentenconjunctuuronderzoek maandelijks uit sinds april 1986. De vertrouwensindicator is gebaseerd op vijf deelvragen die samen een gemiddelde vormen. Voor elke vraag wordt het saldo berekend van positieve en negatieve antwoorden. Een saldo van 100 betekent dat alle ondervraagden positief zijn; een saldo van -100 dat iedereen negatief is.
Bron: CBS