zondag, november 16, 2025
1.8 C
Groningen

Rechtbank verbiedt Betonblock gebruik woord Lego

Betonblock, een fabrikant van stalen mallen voor betonnen bouwblokken, mag op haar website niet langer veelvuldig het woord ‘Lego’ gebruiken. Dit blijkt uit een recente uitspraak van de voorzieningenrechter in Den Haag.

Bescherming van het Lego-merk

De LEGO-groep, sinds 1932 actief in de speelgoedsector, heeft het woord ‘Lego’ als Uniewoordmerk geregistreerd. Hierdoor is het merk juridisch beschermd binnen de Europese Unie. Op de website van Betonblock werd het woord ‘Lego’ echter herhaaldelijk toegepast, onder meer in termen als ‘betonnen legoblokken’ en in verschillende taalversies van de site.

De LEGO-groep stelde dat Betonblock daarmee inbreuk maakte op haar merkenrechten en eiste dat dit gebruik per direct zou stoppen, op straffe van een dwangsom van 5.000 euro per overtreding. Betonblock betwistte deze eis.

Rechter erkent ongerechtvaardigd voordeel

De rechter stelde vast dat het gebruik van het woord ‘Lego’ door Betonblock geen schade toebrengt aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van het merk. Betonblock richt zich immers op een andere doelgroep dan LEGO, namelijk de bouwsector. Ook verandert het gedrag van de gemiddelde consument hierdoor niet.

Toch oordeelde de rechter dat Betonblock ongerechtvaardigd voordeel haalt uit het gebruik van de merknaam. Zo werd op een enkele webpagina ‘Lego’ maar liefst 26 keer genoemd, waaronder in URL’s en koppen. Betonblock gaf aan dit te doen om beter zichtbaar te zijn in zoekmachines. Volgens de rechter profiteert het bedrijf hiermee van de reputatie en aantrekkingskracht van het LEGO-merk, zonder zelf in die bekendheid te hebben geïnvesteerd.

Grenzen aan beschrijvend gebruik

Hoewel het Betonblock vrijstaat om het merk beschrijvend te gebruiken, bijvoorbeeld om uit te leggen dat haar betonblokken voorzien zijn van noppen zoals Lego-steentjes, kent dit wel beperkingen. Het structureel en overvloedig toepassen van het woord ‘Lego’ overschrijdt volgens de rechter de grenzen van eerlijke handelspraktijken.

De rechter wees erop dat Betonblock andere manieren kan benutten om haar zichtbaarheid te vergroten, zoals het inzetten van advertentiediensten als AdWords, wat het bedrijf ook al toepast.

Dwangsom opgelegd

Betonblock moet binnen twee werkdagen stoppen met het veelvuldige gebruik van het woord ‘Lego’ op haar website. Doet het bedrijf dit niet, dan volgt een dwangsom van 500 euro per dag met een maximum van 50.000 euro.

Met deze uitspraak bevestigt de rechter het belang van het zorgvuldig omgaan met beschermde merknamen, ook buiten de eigen sector.

Bron: Rechtspraak

Recente publicaties

Stabiliteit op woningmarkt groeit, maar aanbodtekort houdt aan

Na jaren van pieken, dalen, onverwachte wendingen en ingrepen...

Raven Advies maakt complexe juridische vraagstukken begrijpelijk

Raven Advies is gebouwd op de overtuiging dat juridisch...

Zorgpremies 2026 blijven vrijwel gelijk bij grote verzekeraars

Ieder najaar is het weer even spannend: wat gaat...

Thuisbatterijen groeien razendsnel binnen Nederlandse woningen

De energietransitie voltrekt zich niet alleen op windparken en...

De kracht van herkenbaarheid: hoe een vaste stijl je merk versterkt

In een wereld waarin iedereen zichtbaar wil zijn, is...

Gerelateerde artikelen