Bijna een op de vijf bedrijven heeft recent de bedrijfsstrategie aangepast vanwege veranderingen op buitenlandse markten. Vooral ondernemingen in de industrie en de sector vervoer en opslag nemen maatregelen, blijkt uit cijfers van het CBS op basis van de conjunctuurenquête van maart 2025.
Aandacht voor import- en exportmarkten
Van de bedrijven in de industrie heeft bijna 20 procent de strategie al aangepast, terwijl ruim 13 procent dit overweegt. Binnen deze sector springen de transportmiddelenindustrie (46 procent), de elektrotechnische sector (45 procent) en de metaalindustrie (36 procent) eruit. Bijna een derde van de ondernemingen kiest ervoor om import- of exportmarkten aan te passen, met name binnen de industrie, detailhandel en autohandel.
Strategiewijzigingen in andere sectoren
Ook binnen de zakelijke en overige dienstverlening wordt strategisch bijgestuurd. Bedrijven actief in research, architectuur, reclame en consumentenreparatie zijn relatief vaak bezig met herziening van hun beleid. Andere sectoren, zoals horeca en ICT, blijven grotendeels gefocust op binnenlandse activiteiten.
Vormen van strategische aanpassing
Naast het kiezen van andere afzet- of inkooplanden, kiest bijna 20 procent voor het vergroten van voorraden. Vooral in de vervoer- en ICT-sector geldt dit als buffer tegen onverwachte verstoringen. Daarnaast overweegt een deel van de bedrijven productie te verplaatsen. In de detailhandel experimenteert 21 procent met verplaatsing naar bevriende landen (friendshoring) en 6 procent met terughalen naar Nederland (reshoring).
Kosten en prijsverwachtingen
Aanpassingen in de bedrijfsstrategie gaan vaak gepaard met kostenstijgingen. Ruim een derde van de bedrijven verwacht hogere kosten, vooral in de detailhandel (58 procent) en autohandel (49 procent). Slechts een kwart voorziet kostenbesparing. In sectoren als ICT en zakelijke dienstverlening is vaker sprake van gelijkblijvende of dalende kosten.
Ook prijsstijgingen zijn een gevolg: één op de drie bedrijven verwacht hogere tarieven. In horeca en detailhandel loopt dit op tot 56 procent. Toch geeft het merendeel aan de prijzen stabiel te houden.